fbpx

– 5 TIBETAANSE RITEN –

 

Energiek de dag in met deze oefeningen.

Fit de dag beginnen met vijf simpele dynamische yoga-oefeningen. Je krijgt er meer energie van, mentale kracht en ook nog sterke, soepele spieren. In nog geen tien minuten per dag!

 

Waar ze oorspronkelijk vandaan komen, is niet helemaal duidelijk. Wat ik wel weet, is dat ze heel veel kracht, energie en mentale alertheid opleveren. Zij verbinden de energiesystemen van lichaam en geest op een manier die vergelijkbaar zijn met zonnegroeten maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Feit is dat Tibetaanse lama’s in kloosters in de Himalaya ze onderrichtten en dat ze via een Britse legerofficier in het westen bekend zijn geworden. De kracht van deze oefeningen is hun eenvoud. Ze zijn makkelijk te onthouden en te doen, zij het vrij pittig als je geen geoefend yogabeoefenaar bent. En als je er eenmaal een routine in hebt opgebouwd, bijvoorbeeld elke ochtend na het opstaan, hoeven ze niet meer dan een minuut of tien in beslag te nemen. Hun uitwerking blijkt bijzonder groot te zijn. De oefeningen werken sterk door op de energiecentra in het lichaam, ook wel chakra’s genoemd en herstellen de ver storingen daarin. Ook stimuleren ze diverse zenuwcentra en klieren in het lichaam, waardoor ze een sterk immuunsysteem en een evenwichtig hormonaal klimaat bewerkstelligen. Bovendien maken ze je lichaam soepel en sterk, zorgen ze voor minder stress, minder spierspanning, een betere ademhaling en spijsvertering en een goede doorbloeding. Dat is nogal wat en misschien brengt het iets wat je vooraf niet had kunnen bedenken.

Aan de slag dus. De bedoeling is dat je uiteindelijk alle vijf de oefeningen 21 keer achter elkaar doet. Daarbij adem je in door je neus als je de beweging begint en uit als je teruggaat naar de beginpositie. En al zijn ze simpel, ze zijn behoorlijk zwaar. Bouw het dus rustig op. Begin bijvoorbeeld met één keer, doe ze de week erop elke dag drie keer, verhoog ze vervolgens elke week met twee keer, totdat je ze 21 keer achter elkaar uitvoert. Doe ze in elk geval altijd met een lege maag en liefst op hetzelfde tijdstip – dat bevordert ook de discipline.

 

De eerste Tibetaan

Ga rechtop staan met je armen zijwaarts gestrekt. De vingers liggen tegen elkaar; de handpalmen zijn geopend en wijzen naar beneden. Met je armen in deze positie draai je met de klok mee een volle cirkel om je eigen as. Herhaal deze beweging zonder onder breking. (21) keer. Na afloop ga je staan met je voeten bij elkaar en je handen op je heupen. Adem zo diep mogelijk in door de neus en uit door de mond, waarbij je lippen een ‘O’ vormen. Doe dit 2 keer.

 

De tweede Tibetaan

Ga op je rug liggen op een mat of kleed. Strek je benen, leg je enkels tegen elkaar en je armen naast het lichaam met de handpalmen naar beneden. Adem in door de neus. Til je hoofd op en druk je kin daarbij tegen de borst. Til met een je benen op tot iets voorbij een hoek van negentig graden. Adem uit en laat ze zakken tot vlak boven de grond. *

 

De derde Tibetaan

Kniel en laat de bal van je voeten op de grond rusten. Houd je knieën zo’n tien centimeter uit elkaar. Leg je handpalmen op de achterkant van je dijen vlak onder de billen. Je ruggengraat is gestrekt en je kin tegen de borst gedrukt. Adem in door je neus en buig vanuit de taille achterover. Laat je hoofd achterover vallen, maar niet verder dan prettig is. *

 

De vierde Tibetaan

Ga rechtop zitten met de benen gestrekt voor je. Leg je handpalmen naast je heupen plat op de grond. De plaatsing van je handen is erg belangrijk; ze moeten precies naast je heupen liggen. Druk je kin tegen de borst. Adem in door je neus. Til je heupen op, terwijl je je knieën buigt en de voetzolen plat op de grond zet; laat je hoofd achterovervallen. *

 

 

De vijfde Tibetaan

Begin deze oefening door op je handpalmen én bal van je voeten te steunen. Houd armen en benen ongeveer een halve meter uit elkaar. Houd je hoofd hoog en buig het naar achteren. Strek armen en benen, adem in door de neus en til tegelijkertijd je billen op. Druk jezelf terug in de positie waarin je de borst richting je scheenbenen brengt zodat je lichaam een perfecte driehoek vormt met de bodem.

 

* Na afloop van alle vijf de oefeningen, ga je enkele minuten op je rug liggen om te ontspannen. Zorg dat je licht en rustig ademhaalt en let op alle nieuwe gewaarwordingen in je lichaam.

BLIJF OP DE HOOGTE MET MIJN NIEUWSBRIEF

Mailinglist:

You have Successfully Subscribed!